Rapporter

Det finns tre olika typer av rapporter eller filer som administratören kan lägga upp i systemet:

  • SIE-filer
  • PDF-rapporter
  • Skatterapporter

Hur lägger jag upp en rapport?

Detta gör du som administratör genom att trycka på fliken Rapporter inne på en kund, välj därefter vilken typ av rapport du vill lägga upp – i nedre delen av skärmen kan du därefter ladda upp en ny rapport!

Skärmklipp

Hur ser kunden mina rapporter?

Rapporterna som har skapats kommer att synas i kundens app (tryck på Översikt i appens startvy) direkt efter att administratören har lagt upp den enligt instruktion ovan.

SIE-filer

Dessa ligger egentligen till grund för hela översikten i appen. Utifrån SIE-filen som laddas upp återges det i appen grafiska rapporter på företagets ekonomiska status, samt att en nyckeltalsrapport genereras. Du ser även som administratör i ditt gränssnitt hur dessa grafer och nyckeltal återges i kundens app, för att underlätta kommunikationen er emellan.

OBS! Om du använder BL Administration för din löpande redovisning kan du istället för via SIE-filer återrapportera med ett tryck på Digitala Företaget-knappen inne i programmet. Läs mer om det här.

Skärmklipp

Hur laddar jag upp en ny SIE-fil?

  1. Nere till vänster i bild väljer du Välj fil.
  2. Leta upp SIE-filen i rutan som kommer upp och välj att öppna den.
  3. Innan du laddar upp den skarpt så kan du välja att förhandsgranska filen genom att trycka på ögat till höger om filnamnet.
  4. Välj därefter Ladda upp nere till höger för att ladda upp filen. Kundens app uppdateras då direkt med de färska siffrorna.

Tänk på att organisationsnumret i SIE-filen måste överensstämma med organisationsnumret på kundkortet i Digitala Företaget för att filen ska kunna laddas upp.

PDF-rapporter

Dessa är precis som det låter, PDF-bilder på till exempel klassiska resultat- och balansrapporter som ni enkelt laddar upp i PDF-format via administratörsverktyget så att kunden kan se dem i appen.

Skärmklipp

Hur laddar jag upp en ny PDF-rapport?

  1. Ange titel på rapporten, till exempel vilken period som rapporten avser, eller vilken typ av rapport du laddar upp.
  2. Ange en kommentar om så önskas. Detta är dock ej obligatoriskt.
  3. Tryck på Välj fil för att välja PDF-filen du vill ladda upp. Det går att ladda upp flera samtidigt genom att klicka på plustecknet nedanför Välj fil.
  4. Välj därefter Ladda upp nere till höger för att ladda upp filen. Kundens app uppdateras då direkt med den uppladdade rapporten i listan över PDF-rapporter.

Som administratör ser du även de uppladdade rapporterna i din lista och kan där välja att redigera, radera, eller visa rapporten.

Skatterapporter

Du kan ladda upp en skatterapport till din kund med beloppet som ska betalas in till Skatteverket. Hos kunden visas detta då som en ”Att göra”, där denne sedan kan markera skatterapporten som betald – vilket i sin tur leder till att en händelse skapas för skattebetalningen.

Skärmklipp

Hur laddar jag upp en ny skatterapport?

  1. Ange belopp att betala, samt förfallodag på skatterapporten.
  2. Ange en kommentar om så önskas. Detta är dock ej obligatoriskt.
  3. Tryck på Välj fil för att välja PDF-filen du vill ladda upp. Det går att ladda upp flera samtidigt genom att klicka på plustecknet nedanför Välj fil.
  4. Välj därefter Ladda upp nere till höger för att ladda upp filen. Kundens app uppdateras då direkt med den uppladdade rapporten i listan över skatterapporter, samt att en ”Att göra” skapas.

Som administratör ser du även de uppladdade rapporterna i din lista och kan där välja att redigera, radera, eller visa rapporten.